026 30 200 55

Je bevindt je hier: Home » Nieuws » Tekst schrijven voor website

Tekst schrijven voor website

Is het echt zo moeilijk om een webtekst te schrijven?

12 mei 2014

 Is het echt zo moeilijk om een webtekst te schrijven? Natuurlijk niet, maar je moet even op een andere manier naar je tekst kijken. Door deze 7  stappen te volgen zijn jouw teksten voortaan geschikt voor het web!

1. Zet de belangrijkste boodschap bovenaan!

Begin met de clou van het verhaal en niet met de achtergrondinformatie. Een lezer heeft geen zin een stuk tekst door te lezen om te achterhalen wat hij eigenlijk NU wil weten.

2. Wat ‘zoekt’ de bezoeker?

Wat is mijn doelgroep en welke informatie zoeken ze op mijn site? Bedenk mogelijke zoekvragen van bezoekers en verplaats je hierin. Houd bij het schrijven van webtekst steeds voor ogen: is deze informatie relevant en beantwoordt mijn tekst de (mogelijke) zoekvraag? Probeer aan te sluiten bij de belevingswereld en informatiebehoefte van de doelgroep.

Voor een zoekmachine als Google is het belangrijk dat de pagina’s op je website ook daadwerkelijk informatie bevatten over dat onderwerp. Gebruik woorden die bij jou en jouw projecten of diensten passen, maar sla hierin vooral niet door!

3. Scan je tekst.

Bezoekers scannen een webpagina, op zoek naar trefwoorden die aansluiten bij hun zoekvraag. Net als in een papieren krant! Als een bezoeker niet snel vindt wat hij zoekt, is hij weer weg. Speel hierop in met overzichtelijke en scanbare teksten:

  • Houd je titel kort, krachtig en relevant;
  • Maak korte paragrafen;
  • Bedenk relevante kopjes die mogelijke zoektermen bevatten, dus niet ‘Algemeen’ of ‘Inleiding’;
  • Gebruik opsommingen;
  • Houd ruimte, witregels zijn krachtig en houden een tekst overzichtelijk;
  • Markeer belangrijke woorden in een tekst: U gaat verhuizen en bent het overzicht al kwijt voordat de dozen zijn ingepakt?

4. Schrijf beknopt, helder en aantrekkelijk

Houd het kort, schrap zo veel mogelijk overbodige zinnen en woorden. Maak het helder en concreet, geef voorbeelden. Vermijd ambtelijk taalgebruik en jargon. Bedenk of je de bezoekers aanspreekt met ‘je’ of met ‘u’.

  • Spreek de bezoeker waar mogelijk direct aan;

Dus niet:
Op deze site is meer informatie te vinden over (*bedrijfsnaam*)
Je kunt je op deze site aanmelden voor een intake
Maar:
Lees meer over (*bedrijfsnaam*)
Meld je aan voor een intake

  • Schrijf niet in lijdende vorm, maar formuleer actief;

Dus niet:
Deze bijeenkomst werd door veel mensen bezocht
Maar:
Veel mensen bezochten de bijeenkomst

5. Schrijf niet commercieel

Maak je website-tekst niet te commercieel. Het blijkt dat bezoekers een ontzettende hekel hebben aan te commerciële teksten. Hoe objectiever je overkomt, hoe beter! Geef daarom ook feitelijke informatie. Verkoop jezelf niet, maar zorg ervoor dat je bezoekers iets van je willen omdat ze voelen dat jij verstand hebt van wat je doet!

6. Gebruik betekenisvolle linkteksten

Het moet duidelijk zijn voor bezoekers waar een link op een webpagina naartoe leidt. Als je in een lopende tekst of bijvoorbeeld onderaan een paragraaf verwijst naar een andere webpagina, gebruik dan relevante, informatieve linkteksten.

Dus niet:
Klik hier voor informatie over de opleiding Economie
Maar:
Meer informatie over de opleiding Economie

7. Leg je tekst even weg

Leg je tekst even weg, het liefst een dag als het lukt. Je gaat zien dat je er na een dag anders tegenaan kijkt. Na een tijdje een tekst teruglezen en beseffen dat het beter kan!

Terug naar de vorige pagina