026 30 200 55

Je bevindt je hier: Home » Nieuws » Online reserveren restaurants

Online reserveren restaurants

Maak online reserveren mogelijk voor je restaurant!

09 april 2014

Horecaondernemers beginnen de voordelen te zien van online reserveringsmogelijkheden. Veel restaurants hebben al wel een website, waarop de gast het telefoonnummer kan terugvinden. Maar in plaats van de gast te laten bellen, is het logisch de reservering online plaats te laten vinden.

Lang niet elke restauranteigenaar denkt daar zo gemakkelijk over: want wat kost het? Hoe zit het met het aantal no-shows? En telefonisch reserveren gaat prima zoals het nu is, waarom zou online reserveren beter zijn? Natuurlijk wil iedereen eerst weten of het wel zin heeft, zo’n reserveringssysteem. Dus dat je eerst je bedenkingen hebt, is niet heel vreemd.

Waarom een online reserveringssysteem

Meer dan de helft van je gasten heeft eerst de website bekeken, voordat ze kwamen eten. Je online aanwezigheid blijkt dus al van groot belang. Als je er dan óók nog voor zorgt dat mensen via de website kunnen reserveren, zorgt dat naast een aanvulling op je gastvrijheid ook voor een verhoging van het totale aantal reserveringen.
Horeca-ondernemingen met een online reserveringssysteem zien dat 30% van al hun klanten online reserveert. Die 30% gaat echter niet ten koste van alle telefonische reserveringen, er komt gewoon veel bij. Dat betekent meer omzet!
Door online reserveren mogelijk te maken, spreek je naast je huidige doelgroep namelijk een extra doelgroep aan. Dat zijn bijvoorbeeld de gasten die liever niet bellen maar alles online regelen. Of de mensen die liever naar de concurrent gaan omdat ze daar wel gewoon kunnen reserveren wanneer ze willen, in plaats van enkel op openingstijden.
Deze mensen loop je niet meer mis!

Voordelen voor beiden

Voor zowel de gast als voor jou zijn er veel pluspunten:

  • Klantvriendelijk, snel en gemakkelijk

De drempel ligt laag. Als gasten op de website komen, is een reservering snel en gemakkelijk gemaakt. Ze hoeven er minder handelingen voor te verrichten dan telefonisch contact op te nemen.

  • Reserveringsmogelijkheid buiten openingstijden:

Uit recent onderzoek van Couverts blijkt dat de helft van de gasten buiten de openingstijden van het restaurant boekt (onderzoek Couvert, maart 2014). De gasten die eerder naar de concurrent zouden lopen, komen nu wel bij jou!

  • Niets installeren

Alles loopt via de online reserveringstool. Dat betekent dat je zelf niets hoeft te doen om het te laten werken en er niets geïnstalleerd wordt op je computer.

  • Verlichting administratieve taken

Alles wat je automatiseert, hoef je niet meer te laten doen door een van je medewerkers. Dat scheelt tijd en geld.

  • Herinnering en bevestiging via SMS of e-mail

Enerzijds wordt de klant herinnerd aan het etentje wat hij gepland heeft en hij krijgt een extra ‘bevestiging’. Anderzijds brengt dit het aantal no-shows omlaag. De kans dat iemand het vergeet of zomaar niet komt opdagen, is kleiner wanneer er contact blijft tussen het restaurant en de gast.

Mogelijkheden

Er is een breed scala aan online bestelsystemen beschikbaar. Alle systemen zijn naar wens in te stellen om de afhandeling van de reserveringen soepel te laten verlopen. En per systeem zijn er weer andere mogelijkheden. Je kunt veel zaken handmatig goedkeuren en de gegevens van je gasten inzien. Zo kun je bijvoorbeeld e-mailadressen van alle gasten bemachtigen. E-mailadressen zijn goud waard! Denk aan e-mailmarketing of klantretentie.
Voor de online reserverende klanten hoeft geen extra tijd vrijgemaakt te worden. Het reserveringssysteem kan bijvoorbeeld gekoppeld worden aan jullie agenda, zodat telefonische en online reserveringen altijd op elkaar afgestemd zijn. Wat betreft de controle; die ligt nog altijd helemaal bij jou! Jij bepaalt welke mogelijkheden het online reserveringssysteem biedt voor jou en voor de gast.

Kosten & opbrengsten

Soms wordt er een vast bedrag per maand gevraagd voor het gebruik van het reserveringssysteem, variërend van gemiddeld 50 tot 100 euro. Andere systemen vragen een euro per reservering bijvoorbeeld. Bedenk je dat met een extra gast je de kosten er met gemak uithaalt. Het is een investering waarbij de opbrengsten de kosten al snel overstijgen.

Wat MySpott doet

Online reserveren draagt bij aan je gastvrijheid. Meer tafels gevuld, betekent een hogere omzet. MySpott heeft ruime ervaring met het ontwikkelen van horecawebsites. Wij houden ons niet vast aan een bepaald reserveringssysteem, jouw wensen staan voorop en wij helpen je om uit te zoeken wat het beste bij je past.
Laten we samen je online gastvrijheid verbeteren! Neem gerust contact met ons op: 026 30 200 55.

Terug naar de vorige pagina